Vrold Børnehus

Beskrivelse af Vrold Børnehus:

I Vrold Børnehus er der to vuggestuegrupper med børn i alderen fra 0 til 2 år og 9 måneder, samt tre børnehavegrupper.

I vuggestuen arbejdes der med en bevidsthed om, at børn i den alder oplever med kroppen. Fysiske udfoldelser, sansestimulering og sprogarbejde bliver vægtet i de daglige aktiviteter.
I vuggestuen samles børnene i løbet af dagen i mindre grupper og hvor de aktiviteter, der sættes i gang svarer til børnenes udviklingstrin.

Børnehaven består af 3 stuer: Blommestuen, Lærkestuen og Birkestuen. Børnene på stuerne er fra 2,9 til 5 år. Der afholdes årgangsuger 5 gange om året, hvor børnene har mulighed for at finde venner på tværs af stuerne. De relationer der opstår, støttes der op om i hverdagen, så børnene kan lege med hinanden på tværs af stuer. Hvert år til april samles de ældste børnehavebørn i Uglegruppen. Uglerne har samarbejde med de skoler som børnene skal gå i efter sommerferien.

Huset har mange traditioner, som følger årets gang eks. fastelavn, påske forår, cirkusfest, høst, lygtefest og jul. Der holdes samling på stuerne to gange dagligt. Samlingerne bruges bl.a. til at forberede og evaluere aktiviteter, og som et forum hvor forskellige emner kan bringes i spil. Desuden er der fællessamling hver fredag, hvor alle i huset mødes til den aktivitet, som stuerne på skift har forberedt.

Legepladsen er stor, og der er mange udfoldelsesmuligheder. Her er gamle træer, kuperet terræn og buske, som giver naturlige kroge, hvor børnene kan lege. Der er en bålhytte som benyttes flittigt i perioder, samt en stor sandlade, som gør det muligt at lege med sand hele året.

Musik er med til at skabe en ramme omkring flere aktiviteter i huset. F.eks. fællessamlinger og årstidsfester. Her arbejdes med forskellige fokusområder, som musikken kan være med til at understøtte f.eks. opmærksomhed, høj og lav aktivitets niveau og det at have det sjovt sammen. Vuggestuens personale har deltaget i et forløb i "Sang glad mini", som har inspireret til flere nye sange der understøtter alle læreplanstemaer. Musikken er med til at samle huset på tværs af alder.

I samværet med børnene er den gode stemning vigtig. Børn har brug for tid, ro og mulighed for at udforske og være undersøgende. Der er fokus på det enkelte barns og gruppens trivsel, læring og udvikling. Pædagogikken i huset har NEST tankegangen som grundlag. Fundamentet i NEST er:

-Alle børn har krav på kvalificeret pædagogik

-Alle børn gør det bedste de kan, lykkes de ikke er det de voksne, der skal gøre noget andet

-Børn er mere ens end forskellige

Forældresamarbejdet bygger på en dialogisk tænkning. I dialogen omkring barnet tages der afsæt i en tanke om, at barnets perspektiv, samt det kendskab og den relation forældrene har til deres barn, sammen med det pædagogiske personales faglighed og erfaring alt sammen er betydningsfulde faktorer, når der skal findes løsninger og veje at gå til gavn for børnene.