Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vrold Børnehus

Beskrivelse af Vrold Børnehus:

I Vrold Børnehus er der tre vuggestuegrupper; Kirsebærstuen, Bøgestuen og Kastanjestuen med børn i alderen 0-3,1 år, samt tre børnehavegrupper; Blommestuen, Lærkestuen og Birkestuen med børn i alderen 3,1-6år.

 Pædagogikken i huset har NEST tankegangen som grundlag. Fundamentet i NEST er: 

-Alle børn har krav på kvalificeret pædagogik

-Alle børn gør det bedste de kan, lykkes de ikke er det de voksne, der skal gøre noget andet 

-Børn er mere ens end forskellige

I samværet med børnene er den gode stemning vigtig. Børn har brug for tid, ro og mulighed for at udforske og være undersøgende. Der er fokus på det enkelte barns og gruppens trivsel, læring og udvikling.

Huset har mange traditioner, som følger årets gang eks. fastelavn, påske forår, cirkusfest, høst, lygtefest og jul. Der holdes samling på stuerne to gange dagligt. Samlingerne bruges bl.a. til at forberede og evaluere aktiviteter, og som et forum hvor forskellige emner kan bringes i spil. Desuden er der fællessamling hver fredag, hvor alle i huset mødes til den aktivitet, som stuerne på skift har forberedt.

Legepladsen er stor, og der er mange udfoldelsesmuligheder. Her er gamle træer, kuperet terræn og buske, som giver naturlige kroge, hvor børnene kan lege. Der er en bålhytte som benyttes flittigt i perioder, samt en stor sandlade, som gør det muligt at lege med sand hele året. 

Musik er med til at skabe en ramme omkring flere aktiviteter i huset. F.eks. fællessamlinger og årstidsfester. Her arbejdes med forskellige fokusområder, som musikken kan være med til at understøtte f.eks. opmærksomhed, høj og lav aktivitets niveau og det at have det sjovt sammen. Vuggestuens personale har deltaget i et forløb i "Sang glad mini", som har inspireret til flere nye sange der understøtter alle læreplanstemaer. Musikken er med til at samle huset på tværs af alder. 

Forældresamarbejdet bygger på en dialogisk tænkning. I dialogen omkring barnet tages der afsæt i en tanke om, at barnets perspektiv, samt det kendskab og den relation forældrene har til deres barn, sammen med det pædagogiske personales faglighed og erfaring alt sammen er betydningsfulde faktorer, når der skal findes løsninger og veje at gå til gavn for børnene.