Opstart

I Børnehuset Bøgen lægges der stor vægt på en tryg og god overgang mellem barnets arenaer. Derfor afholdes der i indkøringsperioden flere møder, hvor dialogen med forældre og evt. andre fagpersoner omkring barnet, skal sikre barnet en positiv overgang mellem hjem, evt. tidligere institution og Børnehuset Bøgen. Som forældre er man altid velkommen til at aftale et forbesøg i Børnehuset Bøgen. Nedenfor ses en oversigt over de møder, der som udgangspunkt planlægges i løbet af barnets første halve år i Børnehuset Bøgen.

Forbesøg for forældre (inden barnet starter)
Formål: Give en præsentation og rundvisning af Børnehuset Bøgen.
-    Rundvisning i Bøgen, information om pædagogikken, dagsrytmen og forældresamarbejdet.
-    Information om kontakt mellem Bøgen og hjemmet og samarbejdspartnere (f.eks. fysioterapeut, ergoterapeut, logopæd og psykolog).

Overleveringsmøde med forældre, relevante samarbejdspartnere, og tidligere institution (inden barnet starter)
Formål: At få kendskab til barnet, dets historie og familie.

-    Information om barnets ressourcer, og hvordan dagligdagen bedst tilpasses barnets behov. Vidensdeling mellem forældre, tidligere institution, Børnehuset Bøgen, og andre relevante samarbejdspartnere.
-    Barnets hverdag og særlige hensyn, herunder rytmer og vaner, f.eks. sove, kost, medicin mm.
-    Barnets interesser, herunder yndlingslege.
-    Hvordan kommunikerer barnet? Hvordan trøstes det?
-    Hvilke udfordringer har barnet? Evt. diagnose og udredning.
-    Samtykke til at indhente relevante papirer på barnet.
-    Præsentation af Aula, herunder brug af fotos på Aula, samt komme/gå skærm i garderoben.
-    Udlevering af velkomst folder.

Forbesøg, for barn og forældre (inden barnet starter)
Formål: At barnet bliver præsenteret for børn og medarbejdere i Børnehuset Bøgen.
-    Barnet får mulighed for at se og opleve lokalerne i Børnehuset Bøgen
-    Barnet præsenteres for børnene på stuen
-    Barnet vises rundt på legepladsen

Hjemmebesøg (gerne inden barnet starter)
Formål: Skabe tryghed omkring barnets indkøring i Børnehuset Bøgen.
-    Påbegynde relations arbejdet mellem barn og primærpædagog
-    Viden om barnets favorit legetøj, ynglings lege ol.

Opstartssamtale (umiddelbart efter barnets opstart)
Formål: Sikre en god dialog med forældrene omkring barnet.
-    Hvordan har opstarten været for barnet og forældrene
-    Udfyldelse af stamoplysninger.
-    Information omkring fremtidige forældresamtaler, revisitation og samarbejdsmøder.