Børnehuset Dragen

Børnehuset Dragen er en integreret institution bestående af 2 vuggestuegrupper samt 3 børnehavegrupper med i alt 92 børn. Der er fuldkostordning, hvor den overvejende del af råvarerne er økologiske.

Ud over vores dejlige hus i to etager, har vi en stor legeplads. Legepladsen er både en traditionel legeplads med et stort sandområde og cykelbane, derudover har vi vores helt egen skov med mange store gamle træer. Der kan både klatres, bygges huler, findes krible krable dyr, laves bål i vores bålhytte og man kan lade fantasien få frit spil.

På stuerne holdes der samling hver dag. Dette kan både være aldersopdelt eller for hele gruppen, alt efter hvilken aktivitet der er planlagt. Her forberedes og evalueres aktiviteter for gruppen, synges sange, læses bøger, rim og remser eller andre emner der rør sig i gruppen

Vi bruger vores lokalområde hvor der er Fritidshjem, skov/sø og Sølund.
Vi samarbejder med Skanderborg museum om forskellige projekter.
Børnehuset Dragen er et sted der er rart og dejligt at være for alle.

Børnene er opdelt i fem grupper: Alfer (0-3 år), Lopper (0-3 år), Mariehøns (3-6 år), Skovnisser (3-6 år) og Trolde (3-6 år).
Vi planlægger vores pædagogiske arbejde ude fra vores læreplaner. Vi arbejder endvidere med lære at lære, hvor synliggørelse af barnets læring er en vigtig del, da barnet oplever deres egen udvikling

Vi laver aktiviteter både i grupperne og på tværs i aldersopdelte grupper.
Det kan være kunst, idræt og aktiviteter med forskellige materialer.
Uglerne er førskolebørnene, her er der fokus på at børnene bliver forberedte til livet i skolen. Vi samarbejder med de øvrige førskolegrupper i dagtilbud Skanderborg by og med skolerne.

I hverdagen prioriterer vi at børn er i bevægelse og lærer gennem leg og sanser i et trygt og udviklende miljø med engagerede voksne. Vi laver fx. forhindrings baner, gymnastik, løb og fælles musik og bevægelse.

I Børnehuset prioriterer vi et godt forældre samarbejde med fokus på både det enkelte barns og fællesskabets trivsel, læring og udvikling.
I et aktivt samarbejde med forældre, bedsteforældre og lokal samfundet skaber vi et godt børneliv, hvor børnene trives og oplever ” jeg kan ”.