Præsentation

Om Dagtilbud Skanderborg by

Dagtilbud Skanderborg by har seks huse med børn i alderen 0 - 6 år samt hvor et af børnehusene har børn med fysiske og/eller kognitive funktionsnedsættelser.

Dagtilbuddets børnehuse ligger højst 5 kilometer fra hinanden, så vi har mulighed for et tæt samarbejde.

Dagtilbuddet har en fælles forældrebestyrelse som består af 11 forældre og 2 medarbejderrepræsen­tanter. Dagtilbuddet har fælles tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant med timer afsat til deres opgaver. Dagtilbuddet har også et fælles LMU (lokalt MED-udvalg), som de daglige ledere skiftes til at deltage i.

Visionen for dagtilbuddet er ”Sammen skaber vi et sted, du ville vælge, hvis du var barn”.

Visionen anvendes i hverdagen og bruges til at italesætte hvilken praksis, vi ønsker at møde alle med, uanset om du er barn, forældre eller medarbejder. Du kan læse visionen i vedhæftede dok. nederst på siden.

I dagtilbuddet er der udarbejdet et sæt ”etiske samarbejdsnormer”, som alle introduceres til ved ansættelsen og som anvendes som arbejdspapir, når vi i hverdagen sliber kanter af i samarbejdet og når noget bliver vanskeligt at få sagt til rette person. Du kan læse vedhæftede dok.

I dagtilbuddet samarbejder vi med et firma, der hedder ”De tre”. De er med til at fastholde dag­tilbuddets fokus på samarbejdet på alle områder i hverdagen. Grundtanken er, at du er ansat til to ting - fagligheden og samarbejdet, for derved skabes de bedste forudsætninger for at børnene trives. Du kan få et overblik over hvilke emner, der arbejdes med på plakaten, der er vedhæftet nederst på siden.

Dagtilbuddet fokuserer på at højne nærværet på arbejdspladsen. Der gives opmærksomhed til medarbejdere, der har en høj grad af tilstedeværelse på arbejdspladsen, og der skabes tid til forberedelse og tid til uddannelse. Dagtilbuddet har et mål om at have 96% tilstedeværelse på arbejdspladsen.

Alle lønkroner er allokeret til fastansatte, og det betyder, at vi ikke anvender vikarer. Hverdagen planlægges ud fra en fleksibilitet fra de fastansatte medarbejdere, og hvis et hus har brug for hjælp en dag, så er det de øvrige huses medarbejdere, der giver en hånd med. Dette belønnes med en årlig resultatløn.

I samarbejde med PPR er vi i dagtilbuddet blevet uddannet i Nest. Nest-uddannelsen er et aktionslæringsforløb over et halvt år, og alle nyansatte deltager i dette i deres introforløb. Dagtilbuddet tilbyder uddannelsen sammen med PPR, til de dagtilbud der ønsker at implementere Nest.

I de sidste 2 år har vi arbejdet med ”Pædagogik hele dagen”. Vi ønsker at sætte fokus på, at børnene skal mødes af leg, børneinitierede aktiviteter, planlagte vokseninitierede aktiviteter, spontane aktiviteter og daglige rutiner, så hele dagen har en kvalitet som dagtilbudsloven foreskriver.

Personalemøder afholdes fortrinsvis i dagtimerne.

Minimumsnormeringen er fuldt implementeret og det betyder, at der eksempelvis på stuegrupper  med børnehavebørn er 3-4 ansatte på mellem 35 og 37 timer. Vi nyder godt af, at vi fortsat kan rekruttere pædagoger, og pt. er der minimum 2 pædagoger på hver børnegruppe.

Vision.pdf

Shape Created with Sketch.

Etiske samarbejdsnormer_1.pdf

Shape Created with Sketch.