Forældresamarbejde

Dialogisk forældresamarbejde i Dagtilbud Skanderborg By

I Dagtilbud Skanderborg By arbejdes der med dialogisk forældresamarbejde, med henblik på at skabe sammenhæng mellem hjemmet og daginstitutionen - for at understøtte trivsel, udvikling, læring og dannelse. Forældrenes unikke viden om barnet vægtes, og kan indgå i det pædagogiske arbejde, og pædagogernes faglige viden kan anvendes til vejledning af forældrene i at styrke barnets udvikling i hjemmet. Ved at være nysgerrig på barnets perspektiver, kan vi i fællesskab blive klogere på de erfaringer, der opstår i læringsmiljøet.

Samarbejdet finder sted under barnets indkøring i Børnehuset i den daglige kommunikation, forældremøder samt arrangementer i børnehuset. Fokus er iagttagelser, erfaringer, og vidensdeling omkring barnet. For at kunne understøtte barnets udvikling og trivsel, er det afgørende at børnehusets medarbejdere får et kendskab til barnets hjemmeliv og livshistorie, og ligeledes danner en relation til forældrene. Derfor tilbydes et hjemmebesøg under barnets indkøringsperiode.

Det pædagogiske personale invitere forældrene til et samarbejdsmøde, hvor det både er forældrene og personalet der sammen skaber en dagsorden, ud fra barnets aktuelle udvikling og trivsel. Forældrene byder ind med oplevelser af barnet i hjemmet, og pædagogerne byder ind med observationer fra barnets dag i børnehuset. Under samtalen afstemmes barnets kommende mål – som forældrene kan støtte i hjemmet, og pædagogerne kan understøtte i børnehuset.

Det dialogbaseret forældresamarbejde begynder fra barnets opstart i børnehuset.
Ved besøg i børnehuset gennemgår den daglige leder samarbejdsformen, ved opstartssamtalen som kan være i barnets hjem med besøg af en pædagog, eller i børnehuset. Dernæst tilbydes forældrene en årlig dialogsamtale, og hvis der derudover opstår et behov for at tale sammen, så kan både forældre og pædagogen indbyde hinanden til dialog.