Forældresamarbejde

Gennem et dialogisk forældresamarbejde arbejdes der i Børnehuset Bøgen på, at børnene kan få de bedst mulige forudsætninger for trivsel, udvikling, læring og dannelse, samt at de oplever en sammenhæng mellem deres liv hjemme og i dagtilbuddet. Målet er at skabe et samarbejde, hvor forældrenes unikke viden om deres barn vægtes og kan indgå i det pædagogiske arbejde, og pædagogernes faglige viden kan anvendes til vejledning af forældrene i at styrke deres barns udvikling i hjemmet. Derfor er det vigtigt, at forældre og pædagoger samarbejder om at være nysgerrige på børnenes perspektiver og i fællesskab efterstræber at blive klogere på de erfaringer, som børnene gør sig i læringsmiljøet.

Helt konkret finder dette tætte samarbejde sted under barnets indkøring i Børnehuset Bøgen, i den daglige kommunikation, på forældresamtaler, TS-møder og forældremøder, samt arrangementer i børnehuset. Her er der fokus på, at forældre og pædagoger indgår i tæt dialog, deler vigtige iagttagelser, erfaringer og viden med hinanden, og herudfra finder en fælles platform at agere ud fra. For at få den rette forståelse for barnet og kunne understøtte barnets udvikling og trivsel, er det afgørende at børnehusets medarbejdere får et kendskab til barnets hjemmeliv og livshistorie, herunder at de også danner en relation til barnets forældre. Derfor tilbydes et hjemmebesøg i barnets indkøring.

For at kunne opretholde et tæt dialogisk samarbejde, afholdes der to til fire forældresamtaler årligt, som foregår mellem det enkelte barns forældre og barnets primærpædagog. Her taler forældre og pædagog om barnets generelle trivsel, udvikling, læring og dannelse. I denne samtale mellem forældre og pædagog drøftes hvilke områder af barnets udvikling, der skal være fokus på, og der udarbejdes handleplaner. En handleplan er en struktureret arbejdsmodel for, hvordan der arbejdes med et udviklingsområde, fx motorik. Handleplanen udformes af primærpædagogen og godkendes herefter af forældrene. Der følges op på handleplaner gennem daglig dialog og på møder.